+36-1 331-2316, +36-30-506-3474 garuda@garuda.hu
Enni vagy nem enni
Egészségünk / enni vagy nem enni
letöltés

Egy-egy különleges táplálkozási irányzat követésében általában – az egészségesebb életvitel iránti igény mellett -, gazdasági, filozófiai, esetleg vallásos megfontolások is szerepet játszanak.

Az alternatív táplálkozási formák sokféle módon összeállított étrendet jelentenek. Néhány közülük részben vagy teljes egészében elfogadható, némelyik kedvezőtlen, vagy egyenesen veszélyes, de az is előfordul, hogy egyszerűen csak értelmetlen. A táplálkozáshoz ősidők óta – elsősorban vallási köntösben jelentkező -, a maga idejében rendkívül hasznos előírás (bizonyos ételek, italok fogyasztása vagy tiltása) csatlakozott.

Az alternatív táplálkozási formák viszont évezredek óta léteznek, mindig új és új köntösben, újdonságnak tűnő, figyelmet megragadó formában jelentkeznek, és a táplálkozási ismeretek terén mutatkozó bizonytalanság is lehet az oka, hogy az “újszerű ismeretek” termékeny talajra találnak, és főleg a fiatalok között sok a követőjük. Vannak, akik úgy vélik, hogy ebben a tendenciában sokszor “…csak a maradinak, az új iránt érzéketlennek tekintett, “akadémikus” orvostudománnyal szembeni bizalmatlanság” kifejeződéséről van szó. Az alternatív táplálkozási formák többsége a vegetáriánus táplálkozási csoportba sorolható.

Vegetáriánus táplálkozás

A vegetáriánus étrend növényi eredetű élelmiszerekből áll össze. A fogyasztható élelmiszerek körétől függően sokféle lehet, abban azonban megegyeznek, hogy a tőkehúsok és a húskészítmények fogyasztása tilos.

Szigorúan vegetáriánus, azaz vegán étrendben kizárólag növényi eredetű élelmiszerek szerepelnek. Állati eredetű termékeket pl.: tejport, vagy zselatint még állományjavítóként sem használnak.

A vegán étrenden belül vannak:

– a gyümölcsevők: csak gyümölcsöt fogyasztanak,
– a nyerskoszton élők: az ételeik készítésénél semmiféle hőkezelést nem alkalmaznak, ezért a növényi sejtes felépítés fellazítása elmarad, az emésztés nehezített.
– makrobiotikus étrend: az élelmiszereket az ősi japán elképzelés szerint jin (női) és jang (férfi) tulajdonságokkal ruházza fel. Az étrendben az egyes táplálékoknak megfelelő arányban kell szerepelni (50-50%-ban főtt, teljes értékű gabona, 5-10%-ban zöldség alapú leves, 25-30% párolt zöldség, 5-10% főtt hüvelyes). tea, kávé, cukor stb. tilos.

A szemivegetáriánus étrendben az állati eredetű táplálékok közül néhány megengedett:

– a laktovegetáriánusok elfogadják a tejet és a tejtermékeket
– az ovovegetáriánusok tojást is fogyasztanak
– a lakto-ovo vegetáriánusok mind a tejet, mind a tojást megeszik
– a piszkovegetáriánusok a halat is ehetik
– a pollovegetáriánusok csirkét is esznek

Reformtáplálkozás

A reform, vagy natúr táplálkozás elvei sok tekintetben azonosak a kiegyensúlyozott táplálkozás gyakorlatával, de a vegetáriánus táplálkozás bármelyikét is jelentheti. Lényege azonban az, hogy csak biotermelésű élelmiszereket enged fogyasztani. A biotermelés vegyszerek alkalmazása nélküli növénytermesztést és állattenyésztést, illetve feldolgozást jelent. Az élelmiszerek feldolgozása során pedig csak természetes forrásból származó adalékanyagok felhasználása engedhető meg.

Szétválasztó étrend

Abból a hibás elképzelésből indul ki, hogy a fehérjék és a szénhidrátok nem emészthetők egyszerre, tehát pl. a gyümölcsök, zöldségek és a hús fogyasztását időben is el kell egymástól különíteni. A Diamond féle “fit for life” étrenden élők délelőtt csak gyümölcsöt, délután salátát, este húst és tejet fogyasztanak.

Az antropozóf (emberkedvelő) étrend

Élő (a friss gabona) és halott (az iparilag feldolgozott) élelmiszer-kategóriákat különböztet meg. Idetartozik a Bruker-féle, “életanyagokban gazdag étrend”, melynek gerincét a kevéssé feldolgozott és hőkezelt biotermékek, gabona, gyümölcs, zöldség adja. Lakto-ovo vegetáriánus étrendnek felel meg, melyben kevés hús is engedélyezett. Az iparilag előállított termékek fogyasztása tilos. A gabonapépnek gyógyító hatást tulajdonítanak. A Steiner-féle antropozófikus étrend a burgonya fogyasztását azért tiltja, mert a burgonya sötétben nő, és nem tartja megengedhetőnek az “életellenes” elkészítési módokat: a túlnyomásos gőzben való párolást vagy a mélyhűtést sem.

A különféle, általában kimunkálóik nevét viselő étrendeknek se szeri, se száma. Elfogadásukról vagy elutasításukról csak megfelelő táplálkozási ismeretek birtokában lehet dönteni.

A vegetáriánus táplálkozás értékelése

A sok zöldség és gyümölcs fogyasztása természetesen kedvező hatású. A vegetáriánus étrend bőven tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat, ezért előnyös az étrendfüggő megbetegedések megelőzésében. A vegetáriánusok között kisebb a koszorúér- és a daganatos megbetegedések, az elhízás, a magas vérnyomás, az epekő- betegség stb. előfordulása, mint az átlag populációban. Ez a különbség a vegetáriánusok és a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozást követők között már nem mutatható ki.

Kellő hozzáértéssel, az átlagosnál nagyobb gondossággal összeállított szemivegetáriánus (baromfihúst, halat is tartalmazó) étrend minden korosztály tápanyagszükségletét kielégíti. Ha az állati eredetű élelmiszerek közül csak tej és/vagy tojás fogyasztható, vashiány kialakulásával kell számolni. Gyermekek étrendjét mind az öt alap élelmiszercsoportból kell összeválogatni.

A vegán étrenden élőknél számos tápanyag hiányos bevitelével kell számolni. (Alkalmazása gyermekeknél nem engedhető meg.) Mi ennek az oka?

Energia: a növényi élelmiszerek energiaértéke kicsi. Gyermekeknél azzal is számolni kell, hogy a gyomorkapacitás limitált, ezenkívül a növényi élelmiszerek puffasztó hatása is érvényesül.

Fehérje: a növényi fehérjék aminosavskálája nem teljes; azonban megfelelő összeállítással növényi fehérjékből is ki lehet alakítani a teljes aminosav garnitúrát; pl. hüvelyeseket cereáliákkal kell kombinálni.

Vas: a növényekben lévő vas rosszul szívódik fel; a C-vitamin segíti, az élelmi rostok és a fitinsav gátolja a felszívódást.

Cink: A hüvelyesekben sok cink található, hasznosulását azonban a vashoz hasonlóan az élelmi rostok és a fitinsav nehezíti.

Kalcium: a növények kalciumtartalma kicsi. Normál vegyes táplálkozásnál a kalciumszükségletünk 75%-át tejjel, és tejtermékekkel fedezzük.

D-vitamin: vegán étrenden a D-vitamin-ellátottság ellenőrzése szükséges,A hiányos kalcium és D-vitamin-bevitel rachitist (angolkór), felnőttkorban pedig csontritkulást eredményezhet. B2-, B6- és a B12-vitamin hiánya is kialakulhat. B12-vitamin kizárólag állati eredetű élelmiszerekben találgató. A fehérje, vas, és a B12-vitamin hiányos bevitele vérszegénységhez vezethet.

Kétségtelen, hogy az alternatív táplálkozási irányzatok követői általában nagyobb gondossággal állítják össze étrendjüket, és életvitelükben is eltérnek az átlag populációtól.

Életszemléletükben is különböznek; általában többet mozognak, nem dohányoznak, nem fogyasztanak, szeszesitalt, kávét, teát stb. Felnőtt ember maga dönt arról, hogy a hagyományos vagy valamelyik alternatív táplálkozási irányzatot követi-e. Étrendjének szakszerű összeállításában azonban feltétlenül vegye igénybe szakemberek segítségét. (Prof. Dr. Barna Márta )

[forrás: mok.hu, 2005.05.20.]

 

BSF
RELATED POSTS

Leave a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.